PŘÍBĚH A HISTORIE …

 Pár slov úvodem

 

    Ahoj všem, jsem Veronika Dudová a určitě většina z vás mě zná pod nickem WeronicaMC. Jsem zakladatelka a majitelka tohoto kreativního projektu Modern & Fantasy Creative.

Ráda bych vám představila pomocí tohoto osobněji vyprávěného příběhu 7 letou historii. Od prvopočátku inspirace, myšlenky a vize po založení serveru a také samozřejmě jeho vývoj až do současnosti (tzn. červenec 2020). Popíšu vám, jak se projekt časem vyvíjel a jak se vlastně celé jeho dění a aktivity prolínají od začátku i s mým osobním životem. Minecraft, jako takový, pro mě osobně, totiž díky tomu celému projektu dávno přesáhl definice pouhé hry. Předsudkům a nadávkám, že Minecraft je hra pro děti se musím ze srdce smát, protože moje zkušenosti mluví za vše.

 

Pokračování na další stránce…

Inspirace, nápad a vize

 

    Minecraft server jsem založila v září 2013 poté, co mě naprosto okouzlily kreativní možnosti Minecraftu a naprosto jsem jim podlehla. Úplně prapůvodně tomu předcházelo hraní na různých survival serverech, kde jsem od úplného začátku nikdy nestavěla hrady nebo kostky z hlíny. Začalo mě totiž neskutečně bavit stavění moderních domů a úprava prostředí kolem. Našla jsem se hlavně v elegantním strohém minimalismu a v moderně obecně. Při bádání po inspiraci jsem objevila dnes již legendárního youtubera Keralise a jeho server pro stavitele WOK a právě tohle mě zásadně ovlivnilo dál.

 

Pokračování na další stránce…

První dům, první video

 

   Díky této obrovské a pro mě zásadní inspirace od Keralise, se mi začaly v hlavě rodit plány a vize o založení svého městečka plného moderních a futuristických domů, u kterých by byly samozřejmě silnice, parky, záhony i řeka nebo vodopády atd. Mezitím jsem fotky svých prvních moderních staveb, které jsem postavila ještě na cizích serverech předtím, poslala jednomu českému youtuberovi. Chtěla jsem totiž znát názor od zkušenějšího hráče a stavitele a někam se posunout dál. Tomu se to nakonec tak líbilo, že mě vyhecoval k založení youtube kanálu a natočení videa ze stavby prvního domu na mém serveru.

   Tohle byl opravdu zásadní moment pro MFC. Celé video jsem pojala hodně  originálně a začala stavět u obyčejné a náhodně vygenerované vesnici pro vesničany. V naprosté záplavě středověké architektury v té době – rok 2013, byl můj moderní dům najednou úplně jiný svět. Video mělo hned po zveřejnění značný úspěch a za pouhý víkend (video vyšlo v sobotu ráno) jsem nasbírala spoustu shlédnutí a odběratelů mého youtube kanálu. Právě mezi těmito diváky už tehdy byli i budoucí členové stavitelského týmu, protože ihned po vydání mi začali chodit také i různé vzkazy a  žádosti o přidání do stavitelského týmu s přiloženými stavbami.

 

Pokračování na další stránce…

Pokrok nezastavíš…

 

   Postupem času jsem objevila spoustu dalších a nových talentovaných stavitelů i stavitelek. Vzala jsem je pod svá křídla, dala jim prostor a pro tvorbu a začala jsem je učit s nástroji na stavění. V úplných začátcích jsem většině dělala mentora, pokročilejším stavitelům stavby konzultovala a pak organizovala plány na rozšiřování do dalších částí mapy. Díky mojí a následně vzájemné podpoře všech členů byl vývoj a pokrok celého serveru i všech stavitelů obrovský každý měsíc a s každou další stavbou. Všechno se začalo rychle rozrůstat a přidávaly se i nové mapy pro další styly architektury. Server se tak rozdělil na moderní a středověkou část a to zůstalo i dodnes.

Někteří z členů týmu, kterým jsem právě pomáhala, se časem našli ve stavebním inženýrství a architektuře a začali tyhle obory i studovat na středních a vysokých školách.Na to jsem osobně dodnes patřičně pyšná.

Náš server nikdy nebyl a není jen pro kreativní hráče, budoucí architekty a stavbaře, ale i pro další nadšence třeba začátečníky v IT, které baví Minecraft. Neustále se pokoušíme sami za sebe nebo v týmu builderů posouvat hranice naší tvorby a limitování jsme jenom samotnou hrou a naším časem. Budujeme v mnoha architektonických stylech celé mapy, města, domy i s interiéry, hrady, středověké vesnice, vozidla, upravujeme v obrovském měřítku přírodu a terén. Stále více také začínáme být mezinárodní a přidávají se k nám do týmu stavitelé ze zahraničí. To hlavně díky prezentaci výjimečných a dech beroucích staveb na stránkách PlanetMinecraft. Jsou to např. obrovské výletní lodě, modely scifi plavidel, futuristické ale funkcionalistické výškové budovy, detailní repliky reálných budov atd.

 

Pokračování na další stránce…

Moje kreativita a tvoření spojené s MFC

 

Mezi tím vším pokrokem jsem natáčela, editovala a vydávala na youtube kanál videa třeba jako Inspirace z MFC, což jsou mnou komentované prohlídky domů a jejich okolí, nebo tutoriály na World Edit. Také jsem ze serveru neustále streamovala novinky a další dění kolem serveru. Moje nápady a vize se díky tomu rozšiřovaly neustále dál a už v roce 2014, ještě relativně v začátcích, jsme se tak objevili v populárním pořadu Creeprovinky z dílny studia Indian, věnující se Minecraftu. Následně jsem měla i osobně možnost o projektu přednášet na různých komunitních a youtuberských veřejných akcích jako Craftcon, LP turné a 4Games v Praze, Plzni i v Olomouci. Dokonce jsem poté mohla vést i vlastní workshopy na dětském táboře, kde jsem mohla opět předávat svoje vize a nápady a učit začátky stavění v Minecraftu.

V roce 2015 se začal na nové televizi ČT 😀 vysílat pořad o sandbox hrách DVA3 a já byla právě prvním pozvaným hostem. Kromě rozhovoru se mnou o mém projetu, bylo mým úkolem zhodnotit a okomentovat dům postavený od jednoho z moderátorů. Po pár týdnech od natáčení prvního dílu mi od tvůrců pořadu přišla nabídka podílet se na scénářích a připravovat obsah. Několik měsíců jsem zpracovávala různá témata a recenzovala sandbox hry a zvala do pořadu hosty a byla to pro mě úžasná životní životní zkušenost.

 

Pokračování na další stránce…

Zkušenosti k nezaplacení

 

Stavby a mapy, jsou to co je vidět nejvíce, ale tímhle herním prostředím se odehrává mnohem víc, než jen skládání kostiček. Kromě toho, že jsem stavěla neustále svoje stavby i různé účelové stavby pro server k Vánocům nebo k ročnímu období, jsem také od začátku založení dost bojovala. Sama jsem se dobrovolně i z nutnosti učila dovednosti v různých oblastech.

Nutné bylo naučit se technické i odborné věci kolem správy a ovládání linux serveru, nastavování Minecraft server i na proxy, hledání a reportování chyb a bugů způsobených nekompatibilitou a přechodem na nové verze hry. Později jsem se dostala i ke scriptování vlastního herního obsahu jako adventní kalendář a různé gui menu pro hráče. To byly moje vůbec první programátorské zkušenosti.

V oblasti personalistiky jsem se učila jak organizovat a vést tým, mentorovat buildery, pořádat porady, jak dělat nábory a vyhledávat nové talenty. A samozřejmě jsem obsah projektu streamovala, editovala a vydávala videa, věnovala se sociálním sítím a tak jsem se učila s programy na úpravu videí, hudby a grafiky.

 

Pokračování na další stránce…

Dobrý úmysl po zásluze potrestán

 

    Snažila jsem se neustále server vylepšovat, updatovat na nové verze hry, přidávat nový obsah a hledat nové kreativní stavitele. Teď jsem si po čase zpětně uvědomila, že jsem to všechno “lepila” tak nějak bez zkušeností, větších plánů a organizace a právě proto to celé nedopadlo po letech moc dobře. Časem se stalo, že se můj malý projekt a jeden malý nápad se “trochu” zvětšil do rozměrů, které byly nad moje lidské síly. Z technické stránky vzato z jednoho java procesu, se stala celá síť java procesů propojených proxy, které jsou ještě komplexně propojené s mysql databázemi a web. službami. Celý systém začal být poslední roky rozsáhlý a překombinovaný. Všechno jsem to spravovala bez jakékoli dokumentace a nositelem veškerých znalostí byla jen moje hlava. Stal se z toho neohrabaný kolos, ve kterém se začala ztrácet hlavní myšlenka – společného stavění a poskytování prostoru kreativním lidem, díky mému velkému zmatku.

    Za ty roky, jsem z nedostatku zkušeností a později času, často ani nezvládala věci kolem týmu a komunikaci mezi mnou a členy a brala i  jsem si to někdy až moc osobně, jako že si ničeho, co pro ně dělám neváží a vůbec mě nerespektují. Díky frustraci z celé situace jsem se časem z nějakého většího vedení a předávání vizí a myšlenek upozadila.

 

Pokračování na další stránce…

Konec, který znamená začátek

 

  Už roky byl server neustále z mého pohledu vizionáře nedodělaný a tak jsem samozřejmě ani nedbala na nějaké promo celého projektu a i staveb builderů. Tím jsme samozřejmě nezískávali ani nové stálé členy. Poslední minulý rok od června 2019 jsem na celý projekt již vůbec neměla čas, protože jsem se vrhla na budování vlastní kariéry, protože díky cenným zkušenostem z MFC, jsem se našla v práci softwarového testera.

    Přichází leden 2020 a mnou dlouho neopečovávaný projekt jsem se konečně rozhodla nějak vzkřísit a přepracovat. Čekala mě zkouška na certifikát ISTQB FL, což je potvrzení znalosti základní teorie v mém oboru software testování. Před zkouškou jsem prošla školením a tu naučenou teorii, jsem se rozhodla právě na MFC procvičovat. Plány to byly skvělé, ale projekt byl prostě tak rozsáhlý, že jen analýza všech částí a všeho obsahu mi zabrala hodně dlouho a realizace nového lepšího MFC byla zatím v nedohlednu. No a konečně v dubnu 2020 už jsem dokázala díky praxi s vývojem softwaru a díky dalším nově nabytým vědomostem udělat nějaké konečné závěry a rozhodnutí a vyvodit z toho poučení.

 

Pokračování na další stránce…

 Shrnutí a ponaučení

 

    Když to tak celé shrnu, tak právě díky tomuhle projektu jsem získala hodně zkušeností, které se mi dnes hodí v mojí práci softwarového testera. Třeba neustálé řešení a reportování bugů, chyb a defektů hry a jejího nekompatibilního obsahu od komunity. Když se třeba kriticky poškodila mapa a stavby, nebo se stala jiná kritická událost i klidně mojí blbostí, tak jsem udělala vše proto, aby to šlo nějak vyřešit a nevzdala jsem se.

    Bohužel celý projekt od začátku trpěl tím, že to viselo jen na mé osobě a celý projekt byl pouze v mé hlavě. Občas jsem nezvládla nějaké emočně vyhrocené momenty, přišla frustrace a ztráta respektu. Neustále jsem dělala všechno a nic jsem nestíhala a nikdo to ani pořádně nedokázal ocenit. A tak časem bohužel server začal upadat, protože jsem jako vizionář celého projektu neměla sílu posouvat projekt dál. MFC je pro mě takové třetí dítě a pokud bych server a celý projekt náhodou nemohla někdy v budoucnu vést konkrétně já, tak se budu snažit, aby tento počin žil dál.

 

Pokračování na další stránce…

Začátek MFC2020

 

    Každopádně všechny zde vyjmenované negativa i pozitiva jsou pro mě osobně obrovským poučením, jak to příště nedělat a co dělat lépe. Všechno předchozí jsem zabalila a uložila k ledu a do archivu. Červenec 2020 znamenal nový start s projektem MFC2020! Který od začátku bude stát na silných základech základních hodnost, vizí a cílů, bude mít konečně dokumentaci ke všem důležitým částem a systémům, jasný a přehledný systém rolí, ranků a permisí. Také přehledný systém na správu map a krok po kroku popsané postupy k jejich nastavování. No a samozřejmě i novou organizaci lidí, úkolů a vývoje dalšího obsahu pomocí správných nástrojů a best practice z agilních metodik a projektového řízení. A hlavě počítám prostě s tím, že až budu psát další kus příběhu Modern & Fantasy Creative za několik let, tak už s úspěšně splněnými cíly a vizemi.

Díky moc za vaší pozornost.

PŘÍBĚH A HISTORIE …